donderdag 14 juli 2011

Koketteren kun je leren...

Het is lang lang geleden dat ik een blog schreef. Waarom ik dat toen deed? Waarschijnlijk omdat ik dat leuk vond, of omdat ik dacht dat ik daarmee een grotere klantenkring voor mijn coachingbedrijfje Kamphuiscoaching kon bereiken.

Nu, een paar jaar later, voel ik ineens weer de drang om in de pen te klimmen. Niet omdat ik dat nou direct zo leuk vind, maar omdat ik het idee heb dat ik dringend iets heel duidelijk moet maken. Er worden plannen gesmeed in de politiek die mijn leven drastisch overhoop dreigen te gooien en dat wil ik niet!

Ondanks mijn ernstige lichamelijke handicap woon ik zelfstandig in een zogenaamde ADL-clusterwoning. Hier kan ik 24/7 hulp oproepen op de momenten dat ik dat wil. Mensen komen mij helpen en gaan daarna weer. Ik huur mijn woning van de woningcorporatie, laat mijn huishouden doen door huishoudelijke hulpen en krijg mijn persoonlijke verzorging van Stichting Fokus. Daarnaast werk ik als beleidsmedewerker bij de gemeente Leiden en probeer zoveel mogelijk te genieten van de geneugten des levens.

Staatssecretaris Veldhuizen van Zanten, ooit verpleeghuisarts, blijkt te willen scoren in haar prille loopbaan in de politiek. Niet gehinderd door al teveel kennis, heeft zij het plan gevat om het ADL-clusterwonen, ook wel Fokuswonen genoemd, onder te brengen in de AWBZ. Al 8 jaar wordt dat geprobeerd, maar telkens blijken daar toch teveel haken en ogen aan te zitten, waardoor het tot nu toe mislukt is.
Deze mevrouw echter, heeft een groot doorzettingsvermogen en gaat er helemaal voor. Haar idee is dat Fokusbewoners die 24-uurszorg helemaal niet nodig hebben. Nee iedereen is zo goed in staat de regie te houden over zijn/haar eigen leven, dat je heus wel op een andere manier je zorg kunt regelen! Okee, af en toe een noodoproep als je aan de beademing zit, is nog tot daar aan toe, maar de rest van de zorg hoeft volgens deze mevrouw niet 24/7 beschikbaar te zijn en daarmee past het prima binnen de AWBZ. Probleem opgelost!

Ik word hier zenuwachtig van! Voor mij staat namelijk als een paal boven water dat ik wel 24/7 gebruik moet kunnen maken van hulp. Deze ex-verpleeghuisarts heeft heel goed gezien dat Fokusbewoners afwijken van verpleeghuispatiënten, bravo, maar maakt mijns inziens de denkfout dat de regie voeren over mijn leven inhoudt dat ik met minder zorg toe kan!

Aan mij nu de twijfelachtige eer te laten zien dat ik wel degelijk zeer hulpbehoevend ben en dat mijn zorgvragen niet allemaal te plannen zijn. Ik ben niet gewend hiermee te koketteren, ik laat liever zien wat ik allemaal wèl kan, maar in dit geval moet ik me daar maar even overheen zetten.

Onder het vrolijk zingen van “Koketteren kun je leren” zal ik mij de komende tijd suf Twitteren over al mijn hulpvragen die ik 24/7 op iedereen afvuur die maar in mijn buurt is. Opdat het duidelijk wordt dat ik echt niet zo zelfredzaam ben als de staatssecretaris en ik zouden willen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten