woensdag 20 juli 2011

Fokus or PGB, that's the question.

Sommigen vinden mij een lui mens, heb ik weleens horen zeggen. Ik kan ook heel goed heel lang niks doen en ben een ster in in slaap vallen, mee eens.
De laatste dagen echter, ben ik ineens bijzonder aktief, ook al zeg ik dat zelf. Ik ontwikkel mij tot een ware nachtbraakster en zelfs in bed lig ik soms nog wakker. Een hele prestatie voor mijn doen.

Vanavond had ik mij voorgenomen mijn kat eens wat quality time met de baas te gunnen, en eens niet achter de computer te gaan, maar dat lukte me niet.
Er zit mij namelijk nog iets dwars rond de actie die ik aan het voeren ben voor het behoud van Fokus wonen.

Wat mij dwars zit en waar ik regelmatig mee geconfronteerd word, is het feit dat mensen termen door elkaar halen, die wezenlijk van elkaar verschillen, maar die wel in elkaars verlengde liggen.
Ik heb het hier over het verschil tussen een Persoonsgebonden Budget (PGB in de volksmond) en Fokus wonen/ADL-cluster wonen.

Beide termen hebben te maken met zorg voor mensen met een beperking. Beide termen/vormen van zorg worden met uitsterven bedreigd door plannen van de staatssecretaris.

Met een PGB koop je de zorg die je geacht wordt nodig te hebben zelf in van het geld dat je gekregen hebt nadat men heeft vastgesteld dat je die zorg nodig hebt. Dat betekent dat je een uurloon afspreekt en zorg draagt voor betaling van het loon. Je maakt zelf afspraken wanneer je hulpverlener langs komt of je hulpverlener is iemand uit je gezin, of woont in de buurt, waardoor je af kan spreken dat je je hulpverlener belt als je hulp nodig hebt.

Wanneer je gebruik maakt van Fokus, maak je geen/nauwelijks afspraken van tevoren en heb je geen verantwoordelijkheid voor het betalen van loon, het regelen van ziektevervanging etc. Ook voor het recht op hulp van Fokus moet eerst zijn vastgesteld dat je die zorg nodig hebt. Wanneer je hulp nodig hebt, druk je op de knop en krijg je direct antwoord. Het kan zijn dat je even moet wachten. De hulpverlener (binnen Fokus ‘ADL-er’ genaamd) komt en gaat direct weer weg als de klus geklaard is.

So far, so good. Nu is het zo dat er mensen zijn die alleen gebruik maken van een PGB, er zijn ook mensen die alleen gebruik maken van hulp van Fokus, maarrrrrrr er zijn ook mensen die een combinatie hebben van Fokus en een PGB.

In mijn geval is het zo dat ik voor mijn persoonlijke zorg alleen gebruik maak van Fokus. Ik kies er bewust voor om geen manager te zijn van mijn eigen zorg B.V.(ik sta te boek als lui, weet je nog?) Ik kan mijn energie maar één keer uitgeven en daarom besteed ik die in de eerste plaats aan het invulling geven aan mijn leven en in de laatste plaats aan mijn handicap en de zorg die ik nodig heb, voor zover mogelijk. De strijd die ik voer, gaat dan ook over het behoud van Fokus wonen/ADL-cluster wonen. De brieven die ik inmiddels heb geschreven, gaan daar dus ook over.

Ik ben groot voorstander van het PGB, laat ik daar duidelijk over zijn. Voor mij zou een PGB een mooi alternatief zijn als Fokus wonen zou verdwijnen, maar vooralsnog staat voor mij Fokus wonen op de eerste plaats.

De verwarring over PGB en Fokus komt tot uiting in reacties op mijn brieven en emails. Ik begrijp dat het moeilijk is beide begrippen uit elkaar te houden, maar voor de heren en dames in de politiek die hier een beslissing in moeten maken, lijkt het mij wel een belangrijk ontwikkelpuntje…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten